Søg i denne blog

mandag den 7. januar 2019

Klimakamp, her kommer jeg


2½ måned på sofaen har det taget at komme mig over det ulideligt lange forløb i Beskæftigelsesforvaltningen. Jeg fik min pension, hvad nu? Jeg har set meget Netflix, undskyld. Især dystopier, de vil mig et eller andet. Siden jeg så Interstellar for nogle år siden, der starter op meMatthew McConaughey i et landskab med konstant blæst, hvor man kun kan dyrke hvede og majs. Jeg vidste, at det var rigtigt, sådan bliver det, hvis vi ikke gør noget. Og mange andre dystopier, The Rain, Birk Box, You name them...

Samtidig må jeg konstatere, at jeg er blevet et brokkehoved. Jeg brokker mig især over, at jeg ikke kan komme til at sortere mit affald ordentligt, fordi erhvervslejemålene i min ejendom voldtager genbrugscontainerne, og over, at restauratørerne har kæmpestore varmelamper hængende, der poster CO2 ud i atmosfæren, selv om der er fuldstændigt tomt udenfor. Jeg har googlet mig til, at sådan en elektrisk sag sender 3½ ton CO2 ud årligt. det giver 14 ton for cafeen nede ved hjørnet, og ca 300 ton for hele Strædet. Jeg talte.

Det bliver folk jo trætte af at høre om. Men jeg er oprigtigt bekymret.Og når man ikke vil være et brokkehoved, men alligevel vil have lov til at brokke sig, så må man jo politisere det. Løfte det op på et højere niveau. Så det vil jeg gøre.

For jeg fik den bedste julegave af min gode veninde. Jeg snakkede om, hvor jeg skulle være frivillig, om jeg skulle være lektiehjælper for nogle flygtningebørn eller aktiv hos Venligboerne på anden måde. Måske tage telefoner i Børnetelefonen, der er mange ædle formål. Men hun kiggede på mig og sagde: "Jeg tror du er for følsom til det. Du vil bare tage skæbnerne på dig. Men du taler hele tiden om klimaet. Hvorfor går du ikke ind og gør noget ved det".

HEUREKA, der faldt tiøren. Selvfølgelig skal jeg da det! Og tågerne lettede og alting stod klokkeklart for mig, og jeg gik hjem og googlede og facebookede og fandt to gode organisationer, som jeg ville henvende mig til:

Den første er Bedsteforældrenes Klimaaktion til det helt konkrete, aktionsprægede, som fx. kampen mod unødige varmelamper (Se en artikel fra 2007 om det her) eller Klimapåmindelsen hver torsdag morgen i Rigsdagsgården på Christiansborg.

Den anden er NOAH, Friends of the Earth, og dem vil jeg skrive til, fordi de også vægter miljøet generelt og også retfærdighed. Og så har de en emnegruppe, der hedder "Grøn dannelse", og der kan jeg måske oven i købet få lov til at bruge min uddannelse, hvis de vil have mig. Jeg har skrevet til dem.

Så nu ser min uge sådan her ud: Onsdag: møde med frivilligkoordinator i Noah samt hende, der står for emnegruppen 'Grøn dannelse' og torsdag: møde i Bedsteforældrenes Klimaaktion, som har sat mit punkt med varmelamperne på dagsordenen. Så jeg må i gang med noget research.

Klimakamp, here I come. Wish me luck.


1 kommentar:

  1. Skidegod, Lene. Jeg kan mærke at klimaet allerede er blevet en smule kølere ;-)

    SvarSlet

Om mennesker med format

Skal vi ikke udnævne Jacinda Ardern til at være den frie verdens leder, nu når USA så tydeligt er sprunget ud som den frie verdens gangster?...